Pleasant

KOMPAKT MED EN KAPITAL Q

KOMPAKT MED EN KAPITAL Q

‘Fun’ är inte ett ord som du nödvändigtvis associerar med Audi. ‘Cool’, kanske. ‘Classy’ möjligen. ‘Äldre’ definitivt. Tja, glöm det tredje adjektivet när det gäller diskussion av denna bil, Audi Q2. typ av produkt som det tyska varumärket hoppas kommer att sänka sin demografiska måldovisning, samtidigt som köpare av små Crossovers som Nissan s Juke och Renault s Captur är ett mer tilltalande alternativ att sträva efter.

I själva verket är det troligt att Q2 kommer att visa sig vara lite för dyr för kunderna till dessa bilar, men premiummodeller i detta segment strider mot Honda Gå Ner ett Kilo I Veckan s HR V och Jeep s Renegade borde säkert känna värmen från det andra kvartalet.

Q2 finns med ett urval av fyra olika motorer. Tillsammans med en 116-liters 1,0-liters tre-cylindrig TFSI, erbjuds en fyrcylindrig 150-liters 1,4-liters TSI-bensinhet med märkets smarta ‘Cylinder on Demand’ -system. Dessutom finns två fyrcylindriga dieselmotorer med 1,6 och 2,0 liter av förskjutning och utgångar på 116PS och 150PS. Du måste få 2,0-litersenheten för att få möjlighet att quattro 4WD. Som ett alternativ till sexväxlad manuell växellåda, erbjuder Audi S tronic-dubbelkopplingsöverföringen med sju hastigheter för alla motorer bunten på 1,0 liter-enheten.

Installerad bak på framhjulsdriftens versioner är en halvoberoende upphängning, medan Quattro-modellerna har en fyra länkupphängning. Progressiv styrning är standard i alla varianter. Det varierar styrväxelns förhållande som en funktion av styringången; förhållandet görs mer direkt med stora styrrörelser. Adaptiva dämpare finns som tillval, liksom Audi-drivenhetens väljarsystem, med vilket förare kan ställa in en individuell egenskap för deras Q2.

Q2 ser verkligen utmärkande ut med sin ‘svängande blad’ C-stolpe och färgstarka trimning. Den är lite kortare och smalare än en A3-lucka och har en komplex form som visar många snitt och kanter. Framsidan skapas en stark bild av det högmonterade Singleframe-gallret och de stora luftinlopparna. hög axellinje är särskilt iögonfallande liksom de konkava flankerna i dörrområdet.

I stort sett uppfyller Q2 de grundläggande förväntningarna hos en SUV med hög entré, god sikt och en stor bagageutrymme (405 till 1 050 liter Gå Ner I Vikt Snabbt Piller kapacitet), men förarens sätesposition är låg i förhållande till ratten som i en Audi salong. Valfria praktiska lösningar finns tillgängliga, såsom en baklucka bak och en trevägsfördelad bakbänk ryggstöd med last genom lastning.

Inuti är standard MMI infotainment-skärmen placerad högt på instrumentpanelen. Systemet kan manövreras med en roterande / tryckknappskontroll och två knappar på mittunneln. När MMI navigation plus med MMI touch beställs, får användaren även en pekplatta på det centrala kontrollelementet. Dessutom kan systemet styras av naturlig språkoperation och den integrerade MMI-sökinställningen.

Priserna ser den här bilen precis ovanför märkets A1 supermini, vilket innebär att Q2-köpare kommer att betala någonstans i 20 000 till 30 000 fästen. Det finns val av antingen ‘SE’ eller ‘Sport’ -snivåer på vanliga modeller med En mer dynamisk ‘S-linje’ -spec finns tillgänglig längre upp i intervallet. S tronic autoöverföringen är drygt 1.500 mer.

Individualitet kommer att vara nyckeln till denna Q2: s sannolika marknad inifrån och ut. Ett urval av utrustningspaket, yttre färger och uttrycksfulla färger för inredning och sittmöbler bör ge gott om kreativt utrymme för personlig konfiguration. Ett alternativ är LED-belysningspaketet, där inredningen är inredd på ett särskilt attraktivt sätt med upplysta trimelement. Nyutvecklade 17 tums legeringshjul är monterade som standard och kan eventuellt ökas till 19 tum på begäran.

Den fria Audi MMI Connect app möjliggör online media streaming och överföring av en kalender från en smartphone till MMI infotainment system. Appen för iOS-operativsystem har också en ‘myAudi’ -destinationsfunktion. Det gör det möjligt att skicka data från ett önskat navigationsdestination från Gå Ner I Vikt På En Vecka vilken app som helst till MMI navigation plus-systemet. Systemet använder sedan det för navigering.

På vissa sätt undrar du varför det tog Audi så länge att komma in i den lilla Crossover-marknaden. Ja, det hade sin Q3-modell i kampanjer här, men den bilen har visat sig vara lite för dyr för att intressera Juke och Captur-folkmassorna. Den här bilen kräver fortfarande att sådana människor tar en lång hård titt på sina bankbalanser, men det kommer säkert att vara mer tillgängligt.

Potentiella köpare kommer att tycka om stilen, tekniken och möjligheterna till personalisering. Resultatet är en bil som avsevärt kommer att öka Audis marknadslängd.