Pleasant

Konstig frukt

Konstig frukt

AS BILLIE FESTIVAL berättade senare berättelsen, en enda gest från en Gå Ner ett Kilo I Veckan New York nattklubb som heter Caf Society ändrade historien om amerikansk musik den kvällen i början av Gå Ner ett Kilo I Veckan 1939, den kväll som hon sjöng ‘Fruktig frukt’.

Caf Society var bara en helt integrerad nattklubb i New York, ett ställe som catering till progressiva typer med öppna sinnen. Men Holiday var att komma ihåg att även där var hon rädd för att sjunga den här nya låten,

en sång som tackade rasens hathuvud på en tid då protestmusiken var allt annat än okänd och beklagade det minst en gång hon först gjorde. ‘Det var inte ens en klapp av applåder när

Jag slutade, ‘skrev hon senare i hennes självbiografi.’ Då började en ensam person knäppa nervöst. Då klappade alla plötsligt. ‘

Applåten växte starkare och lite mindre preliminär som ‘Främmande Frukt’ blev en nattlig ritual för Holiday, då en av hennes mest framgångsrika poster, då en av hennes signatursånger, åtminstone i de

platser där det var säkert att utföra. För hela semesteret fanns kort livslängd 1939 vid åldern av fyrtiofyra sången i en slags konstant karantän: den kunde resa, men bara för utvalda

platser. ‘När du tänker på södra och Jim Crow, tänker du naturligtvis på sången, Gå Ner I Vikt Snabbt Piller inte av We Shall Overcome, sa Studs Terkel. Ahmet Ertegun, den legendariska skivproducenten, heter’ Strange

Frukt ‘, vilken semester först sjöng sexton år innan Rosa Parks vägrade att ge sitt säte på en Montgomery, Alabama-buss,’ en krigsdeklaration. början på civilrättsrörelsen. ‘

Holiday utförde låten otaliga gånger under de senaste två decennierna. Så mycket om hennes utseende, hennes fysiska välbefinnande, hennes personliga förmögenheter, ljudet av hennes röst för att fluktuera

vild under den tiden. Även om heroin och alkohol dödade henne, upplevde hon också fantastiska ögonblick av triumf. Men om de hörde henne på skivan eller på radion (var det lekte ibland och tveksamt

svart eller ‘nigger loving’ white disc jockeys) eller fick se det utförs av Holiday eller någon annan, de som stött på ‘Strange Fruit’ har funnit sången graverad i sitt medvetande.

Även om de kanske inte har hört det i flera år, kan många fortfarande recitera texterna av hjärtat. Fans av sången säger inte att de gillar det kan man faktiskt som en sång om ett sådant ämne? De erkänner dess varaktiga inverkan. De krediterar

det med att hjälpa till att väcka dem till realiteterna av rasfördomar och den redemptive, förbättrande maktkraften. Oavsett om de protesterade i Selma eller deltog i mars på Washington eller tillbringade sina liv som sociala aktivister,

många säger att det hörde ‘konstig frukt’ som utlöste processen. ‘Skulle min empati för och med världens underhundar ha dragit mig in på samma karriärvägar om jag aldrig hört talas om Billie Holiday?

Jag tvivlar på det ‘, säger George Sinclair, en infödd sydligare som tillbringade sitt liv som arbetar med de missgynnade och disenfranchised.’ Om Billie Holiday tändde säkringen, fick hon otvivelaktigt flammen. ‘

Och ändå verkar ‘Konstig frukt’, både som en sång och ett historiskt fenomen, förvånansvärt okänt idag. Ingen tvekan till stor del på grund av dess ämne, det är inte en av de många, många Holiday

Standarder man möter ständigt, oavsett om de är på radiostationer eller rörs in över högtalare i allestädes närvarande Starbucks, som ‘Gud välsigne barnet’, ‘Lover Man’, ‘Miss Brown to You’ eller ‘I

Täck vattnet. ‘Det är en anomali, både inomhus och utomhus, Holiday Body of Work.

‘Märklig frukt’ trotsar lätt musikalisk kategorisering och har glidit mellan sprickorna i akademisk studie. Det är för artsy att vara folkmusik, för uttryckligen politisk och polemisk att vara jazz. Säkert

ingen sång i amerikansk historia har någonsin varit så garanterad att tysta publiken eller skapa sådan obehag. Joe Segal har kört Jazz Showcase i Chicago, den näst äldsta jazzklubben i Amerika, i femtio år, men

han vann fortfarande lyssna på det när det kommer på radion. ‘Det är för starkt,’ berättade han för mig. ‘Jag klarar det.’

Kommer ut 1939 samma år som Gone

Med vinden, en film som förkroppsligade nutida nedläggning mot svarta och svarta artister runt den tid som Ella Fitzgerald ‘A Tisket, A Tasket’ var mer vad folk förväntade sig från svarta ‘tjejsångare’ Frukt ” sätta elementet av protest och motstånd tillbaka i mitten av modern svart musikalisk kultur ‘, skrev Angela Davis i Blues Legacies and Black