Article

Facebook presenterar ett VR-headset som man vill ha i hemma hos en miljard användare

Facebook presenterar ett VR-headset som man vill ha i hemma hos en miljard användare

Mr Zuckerberg delade berättelsen om Dorothy Howard, en äldre kvinna som inte kan resa på grund av sin hälsa, som nu använder VR för att resa på semester överallt i världen.

Han vill ha en framtid där VR tillåter oss att arbeta i kontor som den som är från minoritetsrapporten, istället för att besvärligt vagga om den är kopplad till en dator.

Vänner, låt inte vänner VR ensamma

Gartner analytiker Brian Blau sa att det fortfarande är en hinder som Oculus Go måste övervinna.

‘Strategin för Facebook är att göra ombordstigningen till VR så enkelt och billigt som möjligt,’ sa han.

‘Problemet är att du kommer att spendera pengarna på en enhet som bara gör VR och inget annat.’

VR är en dollar på 2 miljarder dollar som Zuckerberg vill betala. Det är så mycket som Facebook-VD har utropat i 2014 för att köpa Oculus från sina grundare. (För jämförelse skull betalade Facebook 1 miljard dollar för Instagram).

Han är övertygad om att VR kommer att utvecklas till en teknik som omformar hur människor interagerar och upplever livet, som Facebook och smartphones redan har.

Han är inte den enda.

Vad vet Facebook verkligen om dig? Den sociala medieplattformen har nästan 2 miljarder användare över hela världen och hjälper företaget att skapa en svimlande vinst på mer än $ US10 miljarder år 2016.

Tech-titanerna Google, Microsoft, Samsung och Sony har alla olika investeringar i egna VR-projekt.

Enligt undersökningsföretaget Garter Inc skickades 16 miljoner huvudmonterade displayer förra året.

Det är långt ifrån det höga miljardertalet Zuckerberg riktar sig mot.

VR har fått mest drag i videospelindustrin, men även där sliter det sig att bli något mer än en intressant sidrätter, snarare än huvudposten.